Atılım Üniversitesi Otomotiv Mühendisliği Bölümü öğrencilerinin bitirme projesi olarak hazırladığı ve geçen sene Amerika’da 39 üniversite arasından dokuzuncu olarak ‘En iyi tasarım’ ödülünü alan Hybrid Devrim, Mayıs’ta Amerika’da düzenlenecek Formula Hybrid Yarışması’nda ikinci kez piste çıkarak Türkiye’yi temsil edecek. Saatte 130 kilometre hızı aşan Hybrid Devrim’in yapımına 2010’da başlandı. Yaklaşık 6 yıldır son sınıfa gelen otomotiv mühendisliği öğrencileri otomobili biraz daha geliştirerek bugüne getirdiler. Kendi ürettikleri elektrikle çalışan hibrit otomobillerin yakın gelecekte benzinle çalışan araçların yerini alması bekleniyor.
Hybrid Devrim’in daha ilk görücüye çıkışında dünya çapındaki 39 üniversite arasından dokuzuncu seçilerek ‘En iyi tasarım’ ödülünü aldıklarını, geçen seneden beri epey yenilik ekleyerek bu sene Mayıs ayındaki yarışmada çok daha büyük başarı kazanmayı beklediklerini kaydeden Atılım Üniversitesi Otomotiv Mühendisliği Bölüm Başkanı Prof. Dr. Demir Bayka, “Tamamen üniversite destekli bir çalışma. Ayrıca hem ayni destek hem de bazı parçaların yapımında destek sağlayan firmalar da var. Şimdi yine aynı yarışmaya otomobilimize yenilikler ilave ederek katılacağız, eksiklerimizi de giderdik. Bu sene şampiyon olmak için gidiyoruz” dedi.
Amerika’da birçok üst düzey üniversite arasından sıyrılıp dokuzuncu olduklarını ifade eden Prof. Dr. Demir Bayka, açıklamalarına şöyle devam etti: “Yarışmanın kuralı araçların hem benzinli motorla hem de elektrikli motorla hareket etmeleri. Yani hibrit araç yarışması. Bu tip yarışmaların en zoru çünkü koordinasyonun sağlanması gerekli. Zaten tasarım ödülü kazanmamızın sebebi de bizim aracımızın motorunun çalışma şeklini beğenmeleriydi, çok inovatif. Belki de bu sene bizi kopyalayanlarla karşılaşabiliriz. Öğrencilerimiz için mutluluk verici bir çalışma oluyor.”
Hybridteam Takım Lideri Anıl Atay ise aracın teknik özellikleri hakkında şu bilgileri verdi: “Bilgisayar üzerinde 3 boyutlu modelleme yaparak aracın temellerini attık. Ardından bütün parçalarımızı orijinal boyutunda çizerek bilgisayar üzerinde yerleşimi yapıldı ve birbirleriyle olan uyumu desteklendi buna göre de imalata başladık. Bilgisayar programının ve 3 boyutlu modellemenin bize en büyük faydası elektrik motoru ve içten yanmalı motor arasındaki bağlantı ve optimizasyon sisteminin uygunluğunu ölçüp gerekli analizleri yaparak şase üzerine gelen yüklerin analizini yaptık.
Bu şekilde aracımızı gerçekleştirdik” diye konuştu.En iyi tasarım ödülünün alınmasını sağlayan özelliğe de değinen Atay, “Elektrikli, motor ve içten yanmalı motor arasında kendi tasarımımız olan bir bağlantı sistemi mevcut. Bu sistemde tek taraflı kilitlenebilir rulman kullandık. İki motor arasındaki güç dengesini bu rulman sayesinde sağlıyoruz. Bizim için çok pratik ve etkili bir çözüm oldu. Amerika’daki yarışa katılan diğer üniversitelerin yaptıkları tasarımlara göre rahat ve kullanışlı bir şekilde gerçekleştirdik. Bizi diğer üniversitelerden ayıran özellik bu oldu ve ‘En iyi tasarım’ ödülünü bu sistem sayesinde aldık. Yani buna Türk pratikliği diyebiliriz” şeklinde konuştu.
Kaynak: IHA
Henüz yorum yapılmadı,
İlk Yorum yapan siz olun...