İstanbul Büyükşehir Belediyesi ve Kadıköy Belediyesi Meclisinin CHP’li Üyesi Dr. Hakkı Sağlam hazırladığı yazılı soru önergesinde Gebze–Harem arasında toplu taşıma hizmeti veren ticari minibüs esnaflarının sorunlarını dile getirdi. Seslerini duyurmak ve verilen sözlerin yerine getirilmesi için Saraçhanede ki Başkanlık Binasının önünde eylem yapan esnaflarla görüşen CHP Meclis Üyesi Dr. Hakkı Sağlam önergesinde; “Anılan esnaf 21.01.2015 Çarşamba günü sabah saatlerinde İBB önünde haklı gerekçeler ile toplanarak İBB Başkanı olarak size seslerini duyurmaya çalıştılar. Talepleri ise daha evvel tarafınızdan verilen sözlerin yerine getirilmesi, yani metro hattının devreye girmesi sonucu hatta bulunan ihtiyaç fazlası araçların yoğun olan diğer hatlara aktarılmasıdır. Bu durumda seçim zamanlarında oy avcılığı yaptığınızı; meydanlarda esnaf, emekçi, taşeron çalışanları, yoksul, öğrenci ve daha birçok kesimi yanılttığınız, sorunları çözemediğiniz, çözmediğinizin bir kanıtı olarak bir daha gün yüzüne çıkarmıştır” sözlerine yer vererek Başkan Topbaş’ı göreve çağırdı ve esnafların tabiri ile verdiği sözleri yerine getirmesini istedi.
Yazılı Cevaplandırılması istenen Sorular:
Bilindiği üzere Kadıköy – Kartal Metrosu tam 4 yıl gecikmeli (2008’de bitmesi planlanmış ancak 2012 de bitirilmişti) ve kusurlarına rağmen (yağışlı havalarda birçok istasyonda tavandan su akması gibi)hizmete alınmıştır. Bu metro hattı yapılmadan çok evvel elimizdeki verilere göre 1950’lerden bu yanaGebze – Harem arasında ticari minibüsler tarafından toplu taşıma hizmeti vermekte idi. Bu esnaf ve araçlar halen anılan hizmeti sunmaya devam etmektedirler. Bu hatta 376 ticari minibüs bulunduğu; bazı araçların birden fazla ortağa sahip olduğu; şoförler ile birlikte binlerce ailenin buradan geçinmeye çalıştığı bilinmektedir.
Anılan esnaf 21.01.2015 Çarşamba günü sabah saatlerinde İBB önünde haklı gerekçeler ile toplanarak İBB Başkanı olarak size seslerini duyurmaya çalıştılar. Talepleri ise daha evveltarafınızdan verilen sözlerin yerine getirilmesi, yani metro hattının devreye girmesi sonucu hatta bulunan ihtiyaç fazlası araçların yoğun olan diğer hatlara aktarılmasıdır. Bu durum seçim zamanlarında oy avcılığı yaptığınızı; meydanlarda esnaf, emekçi, taşeron çalışanları, yoksul, öğrenci ve daha birçok kesimi yanılttığınız, sorunları çözemediğiniz ve/veya çözmediğinizin bir kanıtı olarak bir daha gün yüzüne çıkarmıştır.
Anılan hatta çalışan esnaf metro hattının hizmete girmesinden sonra günlük ve aylık kazançlarıyla geçinemediklerini; bu nedenle yıpranan ve yenilenmesi gereken araçlarını taksitlerini ödeyememe korkusu nedeniyle yenileyemediklerini; yeni ve mevcut araçlarını kaybetmemek için bu şekilde çalışmaya devam ettiklerini dile getirmişlerdir. Yani halk tabiri ile “bıçak kemiğe dayandı” demektedirler. Esnaf araç fazlalığı nedeniyle bu hattaki araçların her gün 50’den fazlası çalışmadığı; kontak açmadıklarını ifade etmişlerdir.
Diğer taraftan Esenyalı-İstasyon; Tuzla-Pendik; Pendik-Kaynarca hatlarında olduğu gibi bazı hatlarda ise yolcu yoğunluğu ve araç yetersizliği (bu hatlarda 5 -10 ticari minibüs bulunduğu) nedeniyleyurttaşlarımızın adeta üst üste seyahat etmek zorunda kaldıkları bilinmektedir. Yine bu hatta çalışan minibüslerin daha evvel plaka numaraları 41 iken BKK ile 34 olarak değiştirildiği malumlarınızdır.Bugün öncelikle Gebze–Harem hattında çalışan bu esnafımızın sorununu çözme (fazla araçların başka hatlara aktarılması) yerine önceliğin başka hatlara verildiği ve belirtilen mağduriyetlerin devam ettiği; bu durumun düzeltilmesine yönelik çabaya ise rastlanılmadığı aşikârdır. Bu bilgiler dahilinde;
1. Anılan hatta (Gebze-Harem) çalışan esnafımızın sorunlarının çözülmeme gerekçesi nedir?
2. Anılan hattın yeniden revize edilmesini düşünüyor musunuz? Bu konuda herhangi bir hukuki engel var mıdır? Varsa ayrıntısı nedir?
3. Anılan hatta bugün itibariyle kaç araç hizmet vermektedir? Araçların yaş ortalaması nedir? Günlük servise çıkılmasına izin verilmeyen araç var mıdır? Varsa gerekçesi ve ayrıntısı nedir?
4. Kadıköy-Kartal metro hattı sonrası bugüne kadar bu esnafın sorunlarının çözümüne yönelik hangi çalışmalar yapılmıştır? Yapılan çalışmaların sonuçları nedir? Bu sonuçlar hangi tarihte anılan esnafla paylaşılmıştır?
5. Bu hattaki ihtiyaçtan fazla ticari minibüsün ihtiyaç duyulan diğer hatlara aktarılmasına yönelik çalışma Var mıdır? Varsa detayı ve aşaması nedir?
6. Bu esnafımızın sorunları çözümüne yönelik (yeni hat ve hatlar açılması gibi) plan ve programınız nedir?
7. Bu konularda bugüne kadar anılan esnaf ile kaç defa toplantı düzenlenmiştir?
8. Esnafın bu konudaki düşüncesi nedir?