İstanbul Büyükşehir Belediyesi Meclis Başkanlığı'na;
Günümüzde hızlı kentleşme, yoğun nüfus artışı, hava kirliliği ve enerji sıkıntısı beraberinde, ulaşım en önemli sorunlardan biri haline getirmiştir. Bunun sonucu olarak toplu taşıma araçlarının en önde geleni olan raylı ulaşım sistemine geçiş zorunlu hale gelmiştir. İstanbul için bu çerçevede Metronun gelişimi ve artırılması hayati önem taşımaktadır.
Hükümet “Kriz yok” dese de son aylarda yaşanan konkordato ilanları ve işten çıkarmalar krizin boyutunu ortaya koymaya başladı. Bu durum yani, ekonomik kriz Metro inşaatlarını da etkileyebilir mi sorusunu akla getiriyor.
Bu çerçevede baktığımızda bazı gelişmeler dikkatimizi çekmiştir. Örneğin gazetelerdeki bir çok habere göre Bayburt Group, Ataköy-İkitelli metro hattı şantiyesinde çalışan 700’e yakın işçiyi hak edişini alamadığı gerekçesiyle işten çıkarmış. İstanbul Büyükşehir Belediyesi’nin (İBB), Ataköy-İkitelli metro hattı bu durumda ne kadar gecikiyor? 2019 bitmesi planlanan Bakırköy-Bağcılar Kirazlı metrosu ne durumda? Şantiyenin civarında yaşayan vatandaşlardan aldığımız bilgilere göre hareketlilik durmuş vaziyette. Burada da bir aksama mı söz konusudur?
İBB’nin, kentin dört bir yanında çok sayıda metro projesi yürüyor. Eğer İBB, müteahhitlere hak edişlerini ödemekte zorlanıyorsa, bu darboğazın sadece Ataköy- İkitelli projesini ilgilendirdiğini düşünmek yanılgı olur. Oysa daha önce, -istifa ettirilen- eski İBB Başkanı Kadir Topbaş, bu hattın inşaat alanında, görüntü de vererek yaptığı açıklamada, “Şu an çoğunluğu metro olmak üzere 257.3 kilometre raylı sistemin yapımına devam ediyoruz. Dünyanın hiçbir şehrinde bu kadar yoğun metro yatırımı yok” demiş ve bütçenin yüzde 55’ini ulaştırma yatırımlarına ayırdıklarını söylemişti. O hesaba göre Bakırköy, Bahçelievler, Küçükçekmece, Başakşehir ve Bağcılar ilçelerini birbirine bağlayacak 13.4 kilometrelik Ataköy - Basın Ekspres - İkitelli Metro Hattı bu tarihlerde açılmış olmalıydı..
Duran veya yavaşlayan metro hatları birçok yolun ya da caddenin bu inşaatlar sebebiyle trafiğe kapatılmasından dolayı, civarda yaşayan vatandaşlar, orada iş yapan esnaflar ve o ulaşım güzergahlarını kullanamayan insanlar için ciddi sıkıntılar yaratmakta.
Sorularımız:
1. Durmuş ya da yavaşlamış Metro projeleri var mı? Varsa hangileri?
2. Metro projeleri ne kadar gecikmekte? Sebepleri nelerdir?
3. Geciken Metro projelerinden menfi etkilenen esnaflar için bir desteğiniz olacak mı?
4. Devam eden ve ekonomik nedenlerle duran raylı sistem projelerimiz içi 2019 yılı bütçe tasarısında bir ödenek ayrılmış mıdır?
5. Ayrılmışsa hangi hat için ne kadar bir ödenek ayrılmıştır?
6. Gerek yüklenici firmanın ekonomik sıkıntısından dolayı gerekse İBB tarafından durdurulan metro inşaatlarında çalışanların özlük hakları ödenmiş midir? Ödenmemişse İBB’nin bunun için yüklenici firma nezdinde garantörlüğü var mıdır?
4982 sayılı bilgi edinme kanunu ve 3071 sayılı dilekçe kanunu uyarınca; Aşağıdaki konunun ve sorularımızın İstanbul Büyükşehir Belediye Başkanlığı'nca yazılı olarak cevaplandırılması için, gereğini arz ederiz.
Önergemizin Başkanlık makamına havale edilmesini arz ederiz. Saygılarımızla,
Ek: Caddeleri kapatan metro inşaatların fotoğrafları