CHP’li Kösedağı’ndan İETT ve toplu taşıma için öneri

İbb Meclis 30 Kasım 2015 20:58
Videoyu Aç CHP’li Kösedağı’ndan İETT ve toplu taşıma için öneri
A
a

Sayın divan, sayın meclis üyeleri, değerli izleyenler ve değerli basın mensupları; İETT’nin 2016 yılı performans programı hakkında CHP Grubu adına söz almış bulunmaktayım.

 
 
- Bugün sizlere İETT hakkında sizlerin gördüğünü değil, yolcuların
 
yaşadıkları gerçek İETT’yi aktarmaya çalışacağım, bu konuşmayı
 
sunarken meclis üyesi kimliğimle değil, İETT’yi yaklaşık 20 yıldır kullanan
 
bir yolcu gözüyle sizlere sunacağım -Çünkü  İETT rakam değil yolcu
 
taşır.
 
 Sayın Mümin Kahveci size ve ekibinize çok teşekkür ederim, sizler
 
olmasanız bunu yakın zamanda yapamazdım, bana bu azmi ve kararlığı
 
yaşatan İETT’ye tekrar teşekkür ediyorum.
 
 Sizlerin sayesinde araba aldım 48 ay taşıt kredili ikinci el bir arabam
 
oldu, hep hayal ederdim ama sizlerin sayesinde bu hayalım gerçekleşti.
 
 “kötü komşu kiracıyı ev sahibi yapar’’ sözünü gerçeğe
 
dönüştürdünüz, artık toplu taşıma kullanmak o kadar zulme dönüştü ki,
 
buna mecbur kaldım. Acaba otobüs zamanında gelecek mi? kaygım,
 
kalabalık yüzünden ineceğim durağa yaklaştığımda kapıya yaklaşma
 
stresim, otobüsten indiğimde cüzdanım duruyor mu? elbiselerim
 
sağlam mı telaşım, özellikle metrobüse binme esnasında hayatta kalma
 
tekniklerim, inme sırasında da nefes alma çabam, bunların hepsi benim
 
için artık geride kaldı…
 
 Size tavsiyem İETT’nin 2016 yılı gelir bütcesi olan 2 milyar 250
 
milyonun yatırıma ayırdğınız yüzde 22,1 lik kısmını yani yaklaşık 498
 
miyonunu taşıt kredisi olarak İstanbul halkına dağıtmanızdır.
 
Böylece insanlar trafikte en azından kendi araçlarında zaman geçirirler,
 
tacize uğramazlar, acıkırlarsa bir şeyler atıştırılar, gözleri yollarda
 
otobüs beklemezler.
 
 Çünkü istanbuldaki 720 otobüs hattının çoğunda, metrobüste,
 
tramvayda sizin misyon ve vizyon tanımınızın tam tersine;
 
 kalabalık, havasız, çoğu zaman bozuk klimalı, zamanında gelmeyen
 
geldiğinde kalabalıktan binilemeyen, binildiğinde ise kolay inilemeyen
 
yolculuklar yapılıyor.
 
 İETT’nin Avrupa ve Türkiye’den bir çok ödül aldığını belirtmişsiniz,
 
acaba size bu ödülleri veren kuruluşların ödül kıstasları nedir? Mesela
 
bir otobüse en çok insan sığdırma rekoru mudur? Yada ayakta
 
en uzun süre yolcu taşıma rekorumu…
 
 Sayın meclis üyeleri hepimiz istanbulda yaşıyoruz. Toplu taşımanın
 
halini hepimiz biliyoruz, günde yaklaşık 4 milyon insan toplu taşıma
 
kullanıyor, lütfen o insanlara bir memnuniyet anketi yaptırın sonucu
 
bizlerle paylaşın.
 
-Performans hedeflerini okudukça 144 yıllık bir kurumun ne kadar
 
da gerçeklikten uzak yönetildiğini görüyoruz. İETT 7 adet stratejik
 
amaç belirlemiş;  
 
 - yönetim sistemlerinde mükemmelleşmek, kurumsal bilgi birikimini
 
yönetmek, kurumsal itibarı arttırmak… vs...
 
 Benimde kendime göre İETT’ye önereceğim konuşmamın başında
 
da söylediğim gibi ‘yolcu’ gözüyle önerilerim var;
 
 1-otobüse bindiğim gibi inmek istiyorum
 
 2- otobüste ayakta rahat gidebilmek istiyorum
 
 3-otobüsün durağa geleceği zamanı bilmek ve otobüsün yazılı saatine
 
durakta olmasını istiyorum
 
 Aslında bu raporda, İETT üst kademesinin  asıl işini unuttuğunu
 
görüyoruz İETT’nin kuruluş amacı yolcu taşımak !!!  evet cok temel
 
bir görev, yolcu taşımak.
 
Ancak sayın kahveci ve ekibi asli işlerini unutarak ilk basamağı yani
 
”yolcuyu’’  atlayarak 5.,6. basamağa yöneldiğini görüyoruz, henüz
 
pastayı bitirmeden çileğiyle uğraşıyorlar.
 
-Stratejik hedefte bahsedilen; misyon, vizyon, kurumsallaşma, kurum
 
itibarı gibi meselelerle uğraşacağınıza öncelikle çok temel olan ilk
 
görevinizi yerine getiriniz, yani yolcunun otobüse binebilmesini
 
sağlayınız ve şoförlere rahat çalışacak alanlar ve imkanlar yaratınız,
 
mesela personel memnuniyetini arttırmak diye bir amaç var, bırakın
 
memnuniyeti sefer sırasında, tuvalete gidecek vakti olmayan
 
şöförler var, yemeğini sefer sırasında yiyen, çay içecek vakti
 
olmadığından çayıyla araç kullanan şoför kardeşlerimize sizlerde şahit
 
olmuşsunuzdur.
 
Şimdi stratejik amaçların bazılarına yakından bakalım;
 
-EFQM Mükemmellik modeli, kuruluşlara mükemmelliğe giden yolun
 
neresinde olduklarını gösteren, darboğazlarını saptamalarını sağlayan ve
 
uygun çözümlere ulaşabilmek için, belli bir yaklaşımın kullanılmasını
 
öneren bir araçtır.
 
Sormak istiyorum: İETT’nin mevcut durumunu ortaya çıkaracak olan bu
 
modelde EFQM hangi kıstasları baz alarak İETT’nin mevcut durumunu
 
ortaya koyacaktır.
 
-Bir iki öneri sunmak istiyorum: Bu çalışmayı yapacak kişilerin tam
 
anlamıyla saha çalışmalarına yönelmelerini, tespitlerini insan kaynaklarıyla
 
kapalı ofislerde değil, direk şoförlerle yaparak yolcuları da dinlemelerini
 
öneriyorum. Eğer isterlerse bizzat onlarla sahaya çıkarak gerçek İETT’yi
 
onlara gösterebilirim.
 
-Her yıl yaptığınız Çalışan Memnuniyeti Anketi (ÇMA) nın sonuçlarını bu
 
sene de bizlerle paylaşmadınız. Çalışanlarınızın -özellikle şoförlerin-
 
sorunlarının ne kadar farkındasınız? Bizler bu anketin sonuçlarını şiddetle
 
merak ediyoruz.
 
- İETT çalışanlarının çalışma koşullarını geliştirmek amaçlı yaptığınız
 
çalışmalarda  onları sadece iş kazalarına karşı koruma amaçlı olduğunuzu
 
görüyoruz. Oysa ki yaklaşık 4325 şoförün çalışma saatleri sırasında
 
dinlenme şansları neredeyse hiç yok. Sefer aralarında yemek yemek  ve
 
tuvalete gitmek için zamanla yarışan, çay içmeye ise zaman
 
kalmadığından, ellerinde kağıt bardaklarla otobüste seyir halindeyken
 
çaylarını içerken onlarca şoföre rastlamak mümkün.
 
-Şoförlere sefer aralarında dinlenme molaları sağlanmalı ve bunların
 
uygulanabilirliği denetlenmelidir.
 
-İETT’den emekli olan şoförlerin ücretsiz seyahat kartlarını iptal ettiniz 
 
mağduriyetler  yarattınız.
 
Unutmayın;
 
-Şoförlerin performansı İETT’nin gerçek performansıdır.
 
- Yeni alınan çevreye duyarlı emisyon salınımı düşük otobüsler çok güzel.
 
Ancak Özel Halk Otobüsleri’nin on numara yağ kullanımından dolayı ortaya
 
çıkan zararlı gazlar insana ve doğaya fazlasıyla zarar vermektedir.
 
 -Yine Özel Halk Otobüsleri’nin iç temizliği diğer İETT araçlarına göre çok
 
daha kötü durumdadır.
 
- Bu arada sosyal medyada da Son zamanlarda metrobüslerde oluşan kötü
 
kokuların sebebi merak konusu olmuştur acaba bu koku dezenfekte
 
maddesinden mi kaynaklanmaktadır?
 
- Araçların enerji tasarrufuyla ilgili akıllara gelen tek şey klimaları
 
kapatıp camları açmaktır. Özellikle Özel Halk Otobüslerinde rastlanılan
 
bu durum yolcuları isyan ettirmektedir. Benzinden tasarruf etmek için
 
sürekli şoförlerden ‘’klima bozuk’’ sözünü duyarsınız.
 
- Metrobüslerde ve yeni otobüslerde ise durum biraz farklı ,yaz-kış fark
 
etmeksizin cam kenarında oturan yolcunun klimanın çarpması sonucu sırt
 
ve omuz ağrısı tutulmalarına neden olmaktadır.  Yani klimanın üfleme açısı
 
tamamıyla yanlıştır.
 
- Hizmet kalitesini geliştirmek için vatandaş odaklı hizmet anlayışını sürekli
 
olarak iyileştirme gayretinde olan İETT için yolcu memnuniyeti çok büyük
 
önem arz etmekteymiş.
 
- Ancak İETT çağrı merkezi dediğimiz birim vatandaşın şikayetlerine
 
çözüm üretmek yerine onları daha da çıldırtmaktadır.
 
-Yine hizmet konforunu yükseltmek için; engelli vatandaşlarımızın araçlara
 
ulaşımı, güvenli ve kaliteli yolculuk imkanı, filoyu gençleştirme çalışmaları,
 
ayakta yolcu taşıma oranını dünya standartlarına getirmekle ilgili
 
çalışmalarınız çok güzel ama  biraz vatandaşın İETT’den beklediğine
 
baksanız ,sonuç bugün  daha farklı olurdu.
 
-Yolcunun İETT’den beklediği konfor tanımı ise; gelen otobüse
 
binebilmek, bindiği gibi inebilmek, ineceği durağa yaklaştığında
 
“Acaba kalabalıktan inebileceğim mi?’’ diye panik yapmamaktır. Kısacası
 
Amerika’yı yeniden keşfetmeye gerek yoktur.
 
- İETT’nin diğer bir iddialı amacı da, toplu ulaşım hizmetlerini zamanında
 
gerçekleştirebilmektir. Bu aslında bütün İstanbulluların hayalidir.
 
Sadece otobüs hareket saatlerini MOBİETT’ye yazarak ya da duraklardaki
 
çoğu çalışmayan, akıllı ekranlara işleyerek zamanında ulaşım
 
gerçekleştiremezsiniz. Otobüslerin garajlardan çıkma saatlerini çok iyi
 
takip etmek gerekmektedir.
 
- Bu olayla ilgili Başımdan geçen bir olayı sizlerle paylaşmak istiyorum:
 
11ÜS Üsküdar-Sultanbeyli hattı yaklaşık 6 dakikada kalktığı görünen bir
 
araç. Ama gerçekte 15 dakikadan önce durağa gelen araç yok. Bir
 
seferinde durakta 50 kişiyle beraber tam 44 dakika 11ÜS bekledik.
 
Gelmeyince İETT çağrı merkezini aradık. Sağ olsunlar çok hızlı bir şekilde,
 
yani 2,5 ay sonra şikayetimize cevap geldi. Dediler ki: Sayın Mesut
 
Bey, o gün sadece bir aracımız arıza yapmış, diğer seferlerde ise sorun
 
yok. Yani siz ve yanınızdaki 50 kişi önünüzden geçmesi gereken 7 adet
 
 11ÜS aracını göremediniz, dolayısıyla o yüzden binemediniz. Meclis
 
üyesine bunu yapan Beyaz Masa, vatandaşa ne yapmaz? Adı geçmişken
 
sorayım; aramızda Beyaz Masayı arayıp da sorunu çözülen bir kişi var mı
 
acaba?
 
- Seyahat sürelerini iyileştirmek büyük önem arz etmekte. 500T’nin ilk ve
 
son durağı arasında meridyen farkı var. Bir de keyfi sürüş
 
uygulamaları trafik yoğunluğuyla birleştiği zaman 50 dakikalık bir sefer
 
süresi 1,5 saate çıkabiliyor. Bazen şoförün ruh hali de mesafeleri
 
uzatabiliyor. Şoför keyifli ise 50 dakikada gidilebilen mesafeyi, şoförün
 
morali bozuksa ve kulağında telefon varsa  mesafe 1,5 saate çıkabiliyor.
 
- İETT araçlarının, başka kurumlara ve siyasi partilere tahsisine külliyen
 
karşıyız. Mitinglere insan taşıma, toplumsal olaylara polis taşıma,
 
adliyelere servis çekme İETT’nin görevi değildir.
 
- Emniyet gitsin araç alsın, adliyeler servis firmalarıyla anlaşsın, siyasi
 
partiler de tur şirketlerinden otobüslerini kiralasınlar. İstanbul halkının
 
otobüslerini ücretsiz kullanıp seferlerini aksatmaya kimsenin hakkı
 
yoktur.  
 
-Toplu ulaşım ağını tekrar ve hızlıca revize etmek gerekir. Toplu ulaşım
 
ağına yeni yollar ve hatlar  entegre edilmelidir.
 
-Sayın TOPBAŞ’a soruyorum: Çekmeköy’den Maltepe’ye İETT’yle
 
gitmeyi hiç denediniz mi? Ya da Sancaktepe’den Sabiha Gökçen
 
Havalimanı’na nasıl gidebilirim? Yarım saatte gidilebilecek bir yolu ancak
 
aktarma yaparak ve yine ancak 1,5 – 2 saatte gidebiliyoruz.
 
- Kurumsal bilgi birikimini yönetmek adı altında, İETT’nin dünyada toplu
 
ulaşım alnındaki bilgi ve tecrübelerini uluslararası platformlarda paylaşmak
 
ve uluslararası ziyaretlerin verimliliğini arttırmayı hedeflemişsiniz.
 
- Lütfen bundan vazgeçin; bizi yaktınız bari onları yakmayın. Bu hedef
 
doğrultusunda yapacağınız organizasyon, tanıtım ve panellere ayıracağınız
 
paralarla lütfen yeni otobüsler alın. İstanbul halkının panellere değil,
 
ek seferlere ihtiyacı var.
 
- İETT’nin kurumsal itibarı arttırmak için iç ve dış paydaşlarla yaptığınız
 
çalışmaları saygıyla karşılamakla beraber halkın gözündeki İETT
 
kısaltmasının mizahi anlamını değiştiremediğiniz halde bütün
 
çabanız boşadır. Yakın zamanda da böyle bir durum
 
görülmemektedir.
 
-Genel Müdürümüz Mümin bey çok iyimser birisi, performans programında
 
paylaştığı önsözde, yazdıklarını okuyunca acaba ben nerede yaşıyorum
 
dedim. özellikle mutlu ve kaliteti yolculuk sözü  beni başka diyarlara
 
götürdü.
 
-Genel Müdürün önsözünden bir kesiti sizlerle  paylaşmak istiyorum;
 
‘’İstanbul’u tüm raylı sistemler ve deniz ulaşımı ile  uyum içinde, bir uçtan
 
diğer uca kuşatan İETT, İstanbul Büyükşehir belediyemizin ulaşım
 
vizyonuna entegre bir şekilde çalışmaya devam etmektedir’’ demiş
 
-Sayın TOPBAŞ’a soruyorum; siz Hiç Uzunçayır metrobüs durağında
 
inip, Ünalan metro durağına yürüdünüz mü? Yoksa sizin
 
entegrasyondan anladığınız şey kavimler göçü mü? Bir duraktan
 
diğerine gitmek 15 dakika sürer mi. Eğer Ünalan metrosuna
 
gittiğinizde,  uzunçayır otobüs durağında E-5 karayolunu kesen
 
yüzlerce insan görürseniz şaşırmayın. Onlar maratona katılmak
 
için bekleyen İstanbullular değil, otobüse binebilmek için akşam
 
işinden çıkmış yorgun argın eve  gitmeye çalışan değerli
 
yolculardır. O durağa gelen otobüslere binmek kadar , otobüsün o
 
duraktan çıkması ayrı bir mucizedir.
 
-Sayın Topbaş, siz ve Mümin bey bence İstanbul halkıyla bir çay
 
için, İstanbulluların  otobüste yaşadıklarını denetçilerinizden,
 
müfettişlerinizden değil bizzat onlardan dinleyin.
 
Sayın meclis üyeleri istanbul’da toplu taşımanın onlarca sorunu var
 
bazılarına kısa kısa değinelim;
 
Otobüslerde;
 
-Özellikle yeni otobüslerin sürekli frenleri kilitleniyor, bundan dolayıda
 
ölümlü kazalara karıştıklarını basından takip ediyorsunuzdur.
 
Bunun nedenleri olarak,  şoförlere yeterli eğitim verilmemesi, otobüslerin
 
sorunlu satın alınması ya da bakımlarındaki eksiklikler gösterilebilir
 
-Metrobüslerde olan durak başı ücret tarifesi otobüslere de
 
getirilmelidir. Taşdelen’den Kadıköy’e 50 durak mesafe ile gelen birisiyle
 
Hasanpaşa’dan 2 durak mesafeyle Kadıköy’e inen birinin ödediği  ücret
 
aynı olmamalıdır.
 
-Özel halk otobüsü şoförlerini iflasın eşiğine getiren ücretsiz İstanbul
 
kartlarının sayısıni merak ediyoruz, ayrıca özel halk otobüslerinin
 
yenilenme sürecinin hızlanması gerektiğini düşünüyoruz.
 
- İETT şoförleri arasında sürekli sürgünler yaşanmakta, şoförleri başka
 
birimlerde pasif görevlere alarak bir nevi mobbing uygulanmaktatır.
 
-Uzunçayırdaki otobüs durağına acilen bir cep garajı yapılarak oradaki
 
yolcuların insani olarak otobüslere binmeleri sağlanmalıdır.
 
Metrobüsler;
 
-Metrobüslerle iligili olarak en acil konu  metrobüs yolunda yaşanan
 
kazalar görünmektedir.sadece son bir ayda metrobüs yolunda 4 adet kaza
 
meydana gelmiştir. Yoldaki güvenliği acilen sağlamadığınız taktirde
 
bundan sonraki olabilecek kazaların sorumlusu bizzat sn Kadir TOPBAŞ’dır.
 
Stratejik amaç programında da bulunan metrobüs yolu güvenliğini
 
desteklekliyoruz ve planın acilen hayata geçirilmesini talep ediyoruz.
 
-Metrobüs duraklarına erişim hala surviver da yarışmak gibi, Allah
 
Şirinevler üstgeçitini kullanan İstanbullulara kolaylık versin. Yine
 
Yenibosna, Zeytinburnu, Sefaköy ve Altunizade metrobüs duraklarına
 
ulaşmak oldukça zaman alıyor.
 
-Zincirlikuyu aktarma merkezine turnikeler konularak insanlarımızın daha
 
medeni bir şekilde metrobüse binmeleri sağlanmalı o kötü görüntüye son
 
verilmelidir
 
-Metrolarda ise;
 
-Yeni yapılacak istasyonlarda asansörlerin sayısı arttırılmalı ve daha ileri
 
teknoloji asansörler kullanılmalıdır. Uzun asansör kuyrukları
 
vatandaşımızın sabrını zorlamaktadır.
 
-Hizmette olan bazı metro istasyonlarının su alma proglemi olduğu
 
görülmektedir, bu sorunu su damlayan yere kova koyarak çözen
 
genel müdürümüzü yürekten tebrik ediyorum.
 
- İETT’nin  bazı kronik hatlarını sosyal medyadaki forumlardan
 
araştırınca ortaya çok çarpıcı yorumlar çıkıyor bunların bazılarını sizlerle
 
paylaşmak istiyorum ister gülersiniz ister ders çıkarırsınız  ;
 
500T Tuzla- Cevizlibağ
 
-istanbul'un efsane şehir hatlari otobüsü Tuzla-İcmeler-Topkapı, her daim
 
dolu, her daim sıkışıktır. genellikle, belki de hepsi, halk otobüsüdür.
 
gercek istanbul'u sadece bu otobüste görürsünüz.
 
-Herkesin binemeyecegi bir otobüs seferi, öncelikle binmeyi düşünen
 
kişinin oksijensiz solunum yapabilme yetisine sahip olmasi lazimdir, aksi
 
hallerde karbon dioksit ve karbon monoksit zehirlenmesi yaşamasi an
 
meselesidir.
 
11ÜS Sultanbeyli-Üsküdar
 
- zor diye bir şey yoktur, imkansız için ise 11-üs gereklidir.
 
-Bu otobüs hattında şoför bile zaman zaman ayakta gider. bir koltuğa
 
oturmak için muavinle evlenip oturma izni alınmalı.
 
-Araba almama sebep olan otobüs hattıdır, ayrıca 'üs', 'Üsküdar ve
 
Sultanbeyli’nin değil, 'üst üste gidilir'in kısaltılmışıdır, otobüste havada
 
gittim şahitlerim var diyorlar ya, işte ironi falan yok, ben cidden bu
 
otobüste havada gittim bir defa...
 
-Bana kalırsa İETT’nin o bölgede yaşayan insanları cezalandırma biçimidir
 
11üs...
 
-METROBÜS;
 
-Son dönemde tenekede satılan bayat püskevit kokmaya başlayan
 
araçlardır, böyle pis bir kokusu var. sanırım dezenfektan ürünü
 
değiştirdiler.
 
-Nefsi terbiye etmek için iyi bir yer, işyerinde yorulmadığınız kadar yorar
 
sizi, 3. boyutunuzu kaybetmiş olarak eve dönersiniz.
 
-Varlığı dert,yokluğu ise ayrı dert, ama iş çığrındandan çikti artik, insan
 
taşıdiklarini ne zaman hatırlayacaklar? Havasız ortam tıkış tıkış insanlar,
 
ve ayrica İBB’ den ricam şu kamera kayitlarini basınla paylaşsinlar özellikle
 
Avcılar-Zincirlikuyu- Zincirlikuyu-Avcılar yönünde boş metrobüse
 
binebilmek için insanlarin ne hale düştüklerini paylaşsinlar…
 
İETT 2016 performans programının tüm İstanbullulara hayırlı olmasını
 
dilerim. Umarım bu yıl toplu taşımada gecen yıldan daha az sorun yaşarız,
 
İstanbulun temel sorunu olan trafik sorununu çözmek için biz CHP grubu
 
olarak doğru yapılan her işin yanında olacağız, bütün İETT
 
çalışanlarımıza  şoförlerimize kolay gelsin diyorum,
 
- Sözlerimi Sayın Kadir TOPBAŞ’ın bütçede söylediği ulaşıma dair notlarla
 
bitirmek istiyorum;
 
Sn Topbaş ; 2016 bütçesinde yaklaşık 8 milyar tl ulaşıma ayrılmış
 
bulunmakta dedi. Ayrıca 1000 adet otobüs alınacağını da söyledi, Bir de
 
“HAVARAY’’ dan bahsetti sn Topbaş  ve sn Hakkı SAĞLAM’a olmayan
 
havaraya beraber binmeyi önerdi.. !!!
 
Geçen seneki İETT konuşmamda sn Mümin KAHVECİ’yi ve sn Kadir
 
TOPBAŞ’ı  istedikleri gün ve saatte  11ÜS (Sultanbeyli-Üsküdar) hattına
 
arka kapıdan binmeyi davet etmiştim ancak cevap alamamıştım…
 
-Bugün ulaşımla ilgili Sayın Topbaşın düşüncelerini görünce  ortaya çıkıyor
 
ki; -HAYALLER HAVARAY GERÇEKLER, 11-ÜS sultanbeyli-üsküdar
 
                                                       SAYGILARIMLA
 
                                                                 Mesut KÖSEDAĞI
 
                                                      Kadıköy&İBB Meclis Üyesi
1000
icon

Henüz yorum yapılmadı,
İlk Yorum yapan siz olun...

anket ANKET

alinti yazarlar ALINTI YAZARLAR
hava durumu HAVA DURUMU
e-gazete E-GAZETE
sayfalar SAYFALAR
arşiv HABER ARŞİVİ
linkler LİNKLER
Bu haber ilginizi çekebilir! Kapat