Tranşe Ruhsat Bedelleri Ödemeleri

İbb Meclis 17 Ekim 2015 23:12
Videoyu Aç Tranşe Ruhsat Bedelleri Ödemeleri
A
a

Ataşehir Belediyesi ve İBB Meclisi CHP Üyesi İlhami Yılmaz hazırladığı yazılı soru önergesini Ataşehir Belediyesi İBB Meclis Üyelerinin imzaları ile İBB Meclisine sundu ve İstanbul’da ki tüm İlçe Belediyeleri adına Başkan Topbaş’ı uyarıda bulundu: “İstanbul Büyükşehir Belediyesi sorumluluk alanında bulunan yollar ile İlçe Belediyeleri sorumluluk alanında bulunan yollar net hatları ile belirlenmiştir. Halka hizmetin daha kolay sağlanabilmesi için yerinden yönetim sisteminin gündemde olduğu ve Belediyelere daha fazla yetki verilmesinin tartışıldığı bir ortamda; tüm alt yapı ruhsatların Büyükşehir Belediye Başkanlığınca verilmesi kararı büyük bir çelişki yaratmaktadır. Ana arterler dışında kalan tüm tali yolların her türlü bakım, onarım ve yapımı İlçe Belediyesince yapılmakta, bu yollarda yapılması gerekli kamulaştırmanın bedelleri de İlçe Belediyesince yatırılmaktadır. Tranşe ruhsat bedelleri Büyükşehir Belediyesi Altyapı Koordinasyon Müdürlüğünce tahsil edilerek verilen kazı izinlerinin takibi ve denetimlerinin yapılması ile kazı yapılan yerin kaplanmasının da usulüne uygun olarak yapılmasının sağlanması da doğal olarak aynı Müdürlüğün görevidir. Ancak kazı bittikten uzun süre sonra bile kaplamaların yapılmadığı, yapılarında baştan savma yapıldığı ortadadır. Bu durum vatandaşla İlçe Belediyelerini karşı karşıya bırakmakta ve vatandaş; Altyapı Koordinasyon Müdürlüğünden kaynaklanan aksaklıklardan İlçe belediyesini sorumlu tutmaktadır. Altyapı Kazılarının yapımında gerekli önlemlerin alınmaması ve kaplamaların zamanında yapılmaması nedeniyle meydana gelen kazalardan dolayı İlçe Belediyesi sorumlu tutulmakta ve davaların muhatabı İlçe Belediyesi olmaktadır. Bu durum acilen gözden geçirilmelidir”

İstanbul Büyükşehir Belediyesi (İBB) Meclisi 2015 yılı Eylül ayı toplantılarında Ataşehir Belediyesi ve İBB CHP Meclis Üyeleri İlhami YILMAZ, Namık SÜRMEN, Abdullah DER ve Fevzi AĞAÇDALI’nın  imzaları ile İBB Meclis Başkanlığına sunularak oy birliği ile Başkanlık Makamına havale edilen önerge şöyle;
 
İSTANBUL BÜYÜKŞEHİR BELEDİYESİ MECLİS BAŞKANLIĞI’NA
Konu: Önerge
5216 sayılı Büyükşehir Belediyesi Kanununun 7. Maddesinin a ve g bentlerinde Büyükşehir, İlçe ve İlk kademe belediyelerin görev ve sorumlulukları tanımlanmıştır.  Aynı yasanın yapı hizmetleri başlığıyla düzenlenmiş olan 8. Maddesinin 5. Paragrafında “Koordinasyon Merkezleri tarafından alının ortak yatırım ve toplu taşımayla ilgili kararlar, belediye ve bütün kamu kurum ve kuruluşlarıyla ilgililer için bağlayıcıdır.” Denilerek; AYKOME’ nin bağlayıcı nitelikteki kararlarına da sınırlama getirilmiştir. İstanbul Büyükşehir Başkanlığı Ulaşım Koordinasyonu Merkezinin 17.12.2009 tarihinde almış olduğu 2009-8/1 UKOME kararında; “…..yapılan yeni çalışmalar neticesinde ekte sunulan İstanbul geneli ana yol, meydan, bulvar ve cadde güncelleme pafta ve listeleri oluşturulmuştur. Bu bağlamda;
 
*Ekli paftalarda belirlenen meydan, bulvar, cadde ve ana yollar ile üzerinden raylı sistem geçen yollardan Büyükşehir Belediyesinin sorumlu olması,
*Diğer yollardan İlçe Belediyelerin sorumlu olması, ………..” karara bağlanmıştır.
 
Bu kapsamda; İstanbul Büyükşehir Belediyesi sorumluluk alanında bulunan yollar ile İlçe Belediyeleri sorumluluk alanında bulunan yollar net hatları ile belirlenmiştir. Halka hizmetin daha kolay sağlanabilmesi için yerinden yönetim sisteminin gündemde olduğu ve Belediyelere daha fazla yetki verilmesinin tartışıldığı bir ortamda; tüm alt yapı ruhsatların Büyükşehir Belediye Başkanlığınca verilmesi kararı büyük bir çelişki yaratmaktadır. Ana arterler dışında kalan tüm tali yolların her türlü bakım, onarım ve yapımı İlçe Belediyesince yapılmakta, bu yollarda yapılması gerekli kamulaştırmanın bedelleri de İlçe Belediyesince yatırılmaktadır. Tranşe ruhsat bedelleri Büyükşehir Belediyesi Altyapı Koordinasyon Müdürlüğünce tahsil edilerek verilen kazı izinlerinin takibi ve denetimlerinin yapılması ile kazı yapılan yerin kaplanmasının da usulüne uygun olarak yapılmasının sağlanması da doğal olarak aynı Müdürlüğün görevidir.
 
Ancak kazı bittikten uzun süre sonra bile kaplamaların yapılmadığı, yapılarında baştan savma yapıldığı ortadadır. Bu durum vatandaşla İlçe Belediyelerini karşı karşıya bırakmakta ve vatandaş; Altyapı Koordinasyon Müdürlüğünden kaynaklanan aksaklıklardan İlçe belediyesini sorumlu tutmaktadır. Altyapı Kazılarının yapımında gerekli önlemlerin alınmaması ve kaplamaların zamanında yapılmaması nedeniyle meydana gelen kazalardan dolayı İlçe Belediyesi sorumlu tutulmakta ve davaların muhatabı İlçe Belediyesi olmaktadır. Altyapı ruhsatı almak isteyen kişi ve kurumlar Anadolu yakasının neresinde olurlarsa olsunlar, Kartal İlçesinde ki Büyükşehir Belediyesi Ek Hizmet birimine gitmek zorunda kalmaktadırlar. Daha önce Şile İlçesindeki bir vatandaş ana arter dışındaki kazı ruhsatını İlçe Belediyesinden bir günde alabilmekte iken şimdi aynı işlem 4-5 günlük bir sürede Kartal’a giderek almak durumunda kalmıştır. Bu durum yerinde yönetim ilkesi ile bağdaşmamakta ve vatandaşlarımızın işlemlerinin daha uzun sürede yapılmasına neden olmaktadır.
 
Ayrıca; Büyükşehir Belediyeleri Koordinasyon Merkezi Yönetmenliğinin 14/3 maddesinde Büyükşehir, İlçe ve ilk kademe Belediyeleri cadde, bulvar, meydan ve sokaklarında yapılacak tüm kazılardan elde edilecek gelirler Büyükşehir Belediyesi bünyesinde açılacak altyapı yatırım hesabında toplanır. Sokakların kazısından elde edilen gelirler ilgili Belediyeye aktarılır. Bu paralar Büyükşehir İlçe ve ilk kademe Belediyeleri tarafından sadece cadde, bulvar, meydan ve sokakların asfalt ve kaldırımlarının yapımında kullanılır. Bu gelirler amacı dışında kullanılamaz.” denilmektedir.
 
Ancak bu güne kadar bu konuda oluşturulan altyapı yatırım hesabından İlçe Belediyelerinin bilgisi bulunmamaktadır. Büyükşehir Belediyesi kazılardan elde edilen gelirlerden sadece İGDAŞ ve TELEKOM’un arıza kazıları için tahsil ettiği bedelin cüzi bir kısmına tekabül eden metre başına 1,5 TL (bir buçuk lira) harç bedeli ile kilitli parke türü kaplamalardan yıpranma payı olarak aldığı bedellerin İlçe Belediyelerinin hesabına aktarılması için karar alınmış bulunmaktadır. Kısa metrajlı arıza kazıları dışında büyük metrajlardan yapılmış olan tesis kazıları ile asfalt, beton türü kaplamalar ve diğer kazılar da hesaba katılmamıştır. Yukarıda açıklamalar dikkate alındığında; aşağıdaki sorunların da cevaplanması gerekmektedir.
1. Daha önce tali yollarda İlçe Belediyelerine ait olan altyapı ruhsatı verme yetkisi hangi gerekçe ve yasa uyarınca Büyükşehir Belediye Başkanlığı Altyapı Koordinasyon Müdürlüğüne verilmiştir?
2. Ruhsat verme yetkisinin Altyapı Koordinasyon Müdürlüğüne verilmesi konusunda alındığı söylenen AYKOME kararı alınırken; Altyapı Koordinasyon Merkezinin kuruluşuna ilişkin Büyükşehir Belediyeleri Koordinasyon Merkezleri Yönetmenliğinin 7. Maddesi ile toplantı usulünü belirleyen 10. Maddesi uyarınca İlçe Belediyelerinin temsilcileri de toplantıya katılmış mıdır?
3. Bu güne kadar ana arterlerde yapılan kazıların bile kaplamalarını zamanında yapamayan Altyapı Koordinasyon Müdürlüğü tüm sokaklardaki kazıların kaplamalarını nasıl yapmayı düşünmektedir? Zamanında yapılamayan kaplamalar nedeniyle ilçe belediyelerin şikayetlerin hedef olması Büyükşehir Belediye Başkanlığının amacı mıdır?
4. Bu güne kadar İlçe Belediyelerine aktarılmış olan kazı gelirleri gerçek gelirler olarak İlçe Belediyelerine aktarılacak mıdır?
5. Tüm altyapı ruhsatları Koordinasyon Merkezince verilecekse bu kazılardan elde edilecek gelirler İlçe Belediyelerine ne şekilde aktarılacaktır?
 Önergemizin Başkanlık Makamına havalesini arz ederiz.
1000
icon

Henüz yorum yapılmadı,
İlk Yorum yapan siz olun...

anket ANKET

alinti yazarlar ALINTI YAZARLAR
hava durumu HAVA DURUMU
e-gazete E-GAZETE
sayfalar SAYFALAR
arşiv HABER ARŞİVİ
linkler LİNKLER
Bu haber ilginizi çekebilir! Kapat